Karol Andrzejczak
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Artykuł przedstawia statystykę z badań Głównego Urzędu Statystycznego ukazującą dynamiczny wzrost liczby samochodów. Wskaźnik nasycenia samochodami osobowymi (NSO) został obliczony dla Polski oraz wybranych krajów Unii Europejskiej dla lat 1998–2011. Prognozy wskaźnika NSO dla Polski do 2025 r. zostały określone na podstawie porównania z wybranymi krajami UE. Prognozy dokonano dla dwóch wariantów na podstawie parabolicznego modelu przy dwóch paradygmatach – ewolucyjnego rozwoju motoryzacji w Polsce i szybkiej konwergencji gospodarczej Polski z krajami UE. Wskaźnik NSO jest miernikiem ilościowym, zatem dotyczy wyłącznie zmian ilościowych. W badaniu omówiono wpływ rozwoju transportu drogowego na środowisko i zdrowie ludzkie.

SŁOWA KLUCZOWE

transport samochodowy, motoryzacja, prognozowanie rozwoju transportu

BIBLIOGRAFIA

Filipowicz J. (2011), Rozwój motoryzacji a ekologia, Logistyka nr 3

First Intermediate Report: Ex post evaluation of cohesion policy programme 2000—2006, work package transport (2009), European Commision

Jóźwiak J., Podgórski J. (2012), Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa

Merkisz J. (2000), Zanieczyszczenie środowiska przez transport samochodowy, Politechnika Poznańska

Rostocki A. M. (1981), Historia starych samochodów, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0